‘Een tag is de oorspronkelijke vorm van graffiti’, een gesprek met Geert Loijen.

Hoe ben je tot graffiti gekomen!

Door de graffiti`s onder de boshoverbrug. Als klein kind kwamen we er altijd langs als we naar de stad moesten en ik was er toen al zeker van dat ik dit ooit wou gaan doen. Ik heb altijd al getekend en ben ook al jaren lang bezig geweest met het ontwerpen van graffiti,maar in Weert is geen legale plek om te oefenen dus na een tijdje stond mijn tekenwerk op een heel laag pitje. In 2007 leerde ik iemand kennen die vaker naar Eindhoven ging om te verven waar wel legale plekken zijn. 2007 was ook het jaar waarin ik samen met mijn broertje Dorus Loijen de strip in het Weerter dialect maakte genaamd ` Eric en de Optische Oogleden` voor Eric Mertens en later het Wieerter Laesplenkske. Vanaf toen ben ik weer flink gaan tekenen en ondertussen flink bezig met graffiti.

Heb je een idool!

Nee niet echt… ik kan wel onder de indruk zijn van wat  sommige mensen kunnen crieeren, maar ik zou niemand als een god kunnen aanbidden !

Eigen stijl is belangrijk, hoe ontwikkel je die!

Door heel veel na te denken (eigenlijk dagdromen) en te tekenen, maar meestal onstaat een eigen stijl door toevalligheden.

Is het niet zo dat elke ‘spuiter’ een eigen kenmerk c.q. logo heeft!

Het is niets meer dan een handtekening oftewel een `tag` genoemd

Waar is dat op gebaseerd!

Een tag is de oorspronkelijke vorm van graffiti … je naam zo snel en sierlijk mogelijk op een muur spuiten. Dit is later uitgegroeid tot de grote letters die je nu ziet met de tag erbij als handtekening.

Het is nog steeds een Underground kunstvorm die gekoppeld lijkt aan een levensstijl en/of muziek, is dit zo!

Oorspronkelijk is graffiti is 1 van de 4 elementen van Hip hop die overgewaaid zijn vanuit Amerika naar Amsterdam en van daaruit naar de rest van Europa ….de andere  3 zijn : breakdance, DJ-ing(plaatjes draaien) en MC-ing (rappen). Dit zie je tegenwoordig nog steeds in de Hip Hop scene, maar er zijn ook schrijvers (schrijvers/writers zo worden graffiti spuiters genoemd)  die hier niks of niet zoveel mee hebben. Graffiti is groot geworden door de  Hip Hop scene maar al een aantal jaren is het ook onsmisbaar in de skate scene.

Welke muziek!

Op een Graffiti Jam zul je nog altijd Hip Hop horen, maar op zich maakt het niets uit naar welke muziek je luistert .

Heeft de muziek invloed op je kunstuiting!

Jazeker …. de muziek bepaalt wat ik maak. Dit kan Hip Hop, Drum en Bass, Dub Step, oude Soul en Funk muziek zijn …. soms zet ik zelfs een klasieke radio zender op om in een andere sfeer te komen . Als het maar geen House muziek is …. daar wordt ik creatiefloos van ;).

Wordt dit gekoppeld in de praktijk Urban dance, hiphop, skaten, kledingstijl etc.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat Urban dance inhoud, maar graffiti wordt vaak door creatieve mensen gemaakt die vaak ook creatief met hun uiterlijk omgaan. Uiterlijk is eigenlijk ook niet belangrijk … het gaat er juist om wat je kan laten zien op een muur….de grootste nerd kan de bekendste graffiti artiest worden. Net zoals in de gewone wereld zijn de mensen die het meest betalen voor hun kleding het minst creatief !

Wat is er eigenlijk aan om muren vol te spuiten, eigenlijk gratis je werk in de openbare ruimte te brengen, met het risico dat het beklad wordt door anderen. Of zelfs verwijderd wordt al dan niet opgelegd.

Wat is er leuk aan iedere vorm van schilderen ? Het grootste verschil voor mij is de grote van mijn `canvas` en vooral het samenwerken met vrienden/vriendinnen of andere gasten die dezelfde pasie hebben als ik .Kunstenaars die hun doek verkopen zien hun werk ook niet meer terug … dit geld volgens mij ook voor een graffiti artiest die wegloopt van zijn werk en het nooit meer terug ziet. En waarom moet er altijd aan kunst zo`n duur prijskaartje hangen … ?  Ik doe het, omdat ik er veel plezier mee beleef en ik maak  werk dat voor iedereen te bezichtigen is in tegenstelling tot de galleries die alleen bezocht worden door een selectieve groep. Geld is zeker niet de rede dat ik ben gaan tekenen of schilderen. En dat mijn werk beklad wordt door andere . Och .. ik heb mijn plezier en mijn oefening weer gehad en meestal ben ik blij, want mijn volgende werk moet toch weer net iets beter worden !

Je komt het minder tegen in de openbare ruimte tegenwoordig, waar wordt het nu toegepast.

Je komt het veel tegen in openbare ruimtes in grote steden …. kijk maar eens in Eindhoven. In Weert nog niet , maar hier is ook geen graffiti scene.

Mijn antwoorden zijn gebaseerd op de legale graffiti scene !!

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst, Kunst - 0 - Foon en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

