Oude stadscentra zijn kostbaar en onze klassieke talenten ook. We moeten ze koesteren want opnieuw worden ze zeer gewild.

Dit is geen verzinsel maar waarheid als een koe om er maar eens een doorwrocht Hollands spreekwoord bij te halen. Ik had het al ergens gelezen maar Wim Schroten attendeerde me vandaag opnieuw op dit feit.

Die steden die hun kern vrij hebben weten te houden van de eenheidsworst van grote winkelketens mogen zich inmiddels verheugen in een grote toeloop van toerisme. Economie met visie zullen we het maar noemen. Authentiek is de krachtterm in deze en los staan van de verlokkingen van alleen maar kortlopende economische principes. Zelfs Jet Bussemaker keert terug op de desastreuze schreden van haar voorganger en laat vooral op gemeentelijk niveau zoiets navolging krijgen.

Alleen al het feit dat er overal in de maatschappij andere gedachten gaan heersen steekt ons creatievelingen een hart onder de riem.

Het mag toch ook als opmerkelijk worden genoemd dat een opkomende economie als China zoveel waarde hecht aan onze Europese klassieke muziek en dat een pianist als Lang Lang gevierd wordt als een popster. Als er een volk is dat weet wat culturele kaalslag is dan zijn zij dat wel.

Ondertussen hebt U van mij de biografieën tegoed van onze talenten op zondag 14 juni a.s. in de muziekzaal van Rick aan de Beekstraat. Tussen 11.00 en 12.00 uur gaan we in ons programma Kunst – O – Foon een mooi podium inrichten en ondertussen ook nog wat zinnige woorden spreken.

In chronologische volgorde van optreden en spreken.

Wim SchrotenWim Schroten (1950) is met zijn eerste vioollessen begonnen bij Annie Milder op de Muziekschool in Heerlen. Zijn opleiding tot viooldocent volgde hij aan het Conservatorium in Maastricht. Hij studeerde bij Tibor Berkovits en volgde ook nog lessen bij Maarten Veeze.

Sinds 1973 is hij werkzaam geweest als viooldocent bij diverse instituten .Als musicus heeft enige tijd samengewerkt met de pianist Eelco Kroon. Sinds 1974 is hij in dienst van RICK (Weert). Bovendien heeft hij samengewerkt met het conservatorium van Maastricht in het kader van de voorbereidende vakopleiding.

Leerlingen van Wim Schroten zijn toegelaten tot de conservatoria van Maastricht, Tilburg, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Bovendien hebben zijn leerlingen gespeeld op concoursen als Iordens Viooldagen, Prinses Christina Concours, Henri Hermans Concours, Stichting Jong Talent Nederland (z.g. Interprovinciale Concoursen) en Concours Dominique. Sommigen hebben daar prijzen en eervolle vermeldingen gehaald.

Bovendien is hij in het kader van de vioolmethodiek stagebegeleider geweest voor studenten van de conservatoria van Maastricht en Tilburg.

Hij heeft zich verder voor het wel en wee van Rick (voorheen Streekmuziekschool Weert, vervolgens AMD) ingezet als lid van de Ondernemingsraad, waarvan hij vele jaren de voorzitter was.

schindlers list en shos 22 maart 2015Hallo, mijn naam is Annelou Geuns, ik ben 20 jaar oud en woon in Ospel. Sinds mijn zevende speel ik viool en ik heb nu ongeveer 8 jaar les van Wim Schrooten. Daarnaast heb ik in verschillende ensembles en orkesten gespeeld, waaronder het seniorenensemble van RICK en het Orlando orkest. Met deze laatste heb ik ook verschillende keren deelgenomen aan het Orlandofestival. Hier heb ik masterclasses gehad van vooraanstaande musici. Afgelopen zomer heb ik auditie gedaan voor het Euregio Jeugd symfonieorkest en daar speel ik nu 1e viool. Op 6 juni speel ik met dit orkest de tweede symfonie van Mahler in het concertgebouw van Amsterdam.
Verder is zingen ook nog een passie van mij, sinds drie jaar zing ik in het koor Giocoso. Hiermee doen we regelmatig concerten en concoursen. Zo zijn we in juni dit jaar tweede geworden tijdens de finale van het Nederlands Koor festival.

Mijn naam is Lisanne Belt, ik ben 16 jaar oud en heb net mijn VWO afgerond.Lisanne Belt 4 Al 9 jaar heb ik les van Wim Schroten op het Rick in Weert. Daarnaast heb ik gedurende deze 9 jaar in verschillende ensembles van het Rick gespeeld, zoals het strijkersensemble en het tienerensemble (viool, cello, klavecimbel, gitaar en blokfluiten).
Momenteel speel ik in het Limburgs Jeugdsymfonieorkest Amikejo waar ik eerste violiste ben. Met Amikejo heb ik al meerdere keren opgetreden, van het Mecc in Maastricht tot aan het theater in Aachen. Ook treedt ik vaak op met het Listen-trio, naast mij bestaande uit twee andere vioolleerlingen van het Rick die tevens bij Amikejo spelen, zowel in de binnenstad van Maastricht, in het Munttheater te Weert en op bruiloften.
Daarnaast treedt ik vaak op met mijn broertje, zowel met saxofoon en piano als met viool en piano. In al dit alles heb ik ontzettend veel plezier, mede dankzij de passie voor muziek die mijn vioolleraar Wim bij mij heeft aangewakkerd!

EELCO KROONEelco Kroon heeft zijn muzikale opleiding gekregen aan het muzieklyceum te Zwolle

en aan het conservatorium te Groningen.

In deze laatste plaats behaalde hij in 1971 op 20- jarige leeftijd cum laude het diploma concerterend musicus voor het hoofdvak piano.

Eelco Kroon is reeds lang werkzaam als pianoleraar in regio de Kempen en geniet tevens bekendheid door zijn optredens in pianorecitals en als begeleider van andere musici (o.a. Wim Schroten ) in verschillende concertseries in het Brabantse, maar ook elders in het land.

Zijn programma’s bestrijken alle periodes van de pianolitteratuur en hij streeft ernaar een zo groot mogelijke afwisseling hierin aan te brengen.

Recensies in bladen geven blijk van waardering voor zijn veelzijdig-artistieke bagage en zijn inlevingsvermogen in de te spelen werken.

En zoals wijlen Anton Maessen eens schreef in het Eindhovens Dagblad : “Eelco Kroon is een pianist die nog in staat is om aan het klavier te vertoeven”.

Eelco Kroon is sinds lang woonachtig in Eersel  en werkzaam als privé – docent in deze regio.

Alina-Lin Merx-Jong.Alina

Mijn fascinatie voor viool is begonnen door de vioolconcerten van Beethoven en Bruch en door Frits Bloemers, vioolleraar aan de vrije school in Eindhoven. Hij fluisterde me in het oor: “viool is het allermooiste instrument dat er bestaat”.

Vanaf mijn twaalfde levensjaar kreeg ik aan de muziekschool van Weert les van Wim Schroten. Hij had een oneindig geduld met me. Ik had aanzienlijk meer talent dan inzet in die tijd.

In 1988 werd ik toegelaten tot het conservatorium, waar ik bij Robert Szreder mijn bachelor haalde. Met onderscheiding.

In 1989 speelde ik samen met Theo Olof het dubbelconcert van J. S. Bach ter gelegenheid van de opening van “stichting Op Herme”.

Het orkest van Andre Rieu was in 1991 op zoek naar nieuwe violisten en dat beviel zo goed van beide kanten dat ik daar tot en met heden bij speel.

Masterclasses: 1991 en 1993 in Polen bij Zenon Brweski en Marina Jazswili.

Door mijn reizen met Andre heb ik op alle werelddelen muziek gemaakt, Antarctica uitgezonderd. Het doorgeven van mijn passie voor viool kan ik in mijn functie als leraar viool bij “stichting Op Herme”.

Ian van den BerkIan van den Berk, geboren in 1982, begon met vioollessen op zeven jarige leeftijd bij Wim Schroten op de muziekschool te Weert. Vervolgens studeerde hij viool aan het Koninklijk Conservatorium bij achtereenvolgens Coosje Wijzenbeek, Peter Brunt en Jaring Walta. In de loop van zijn studie volgde hij masterclasses bij onder anderen Herman Krebbers en Isabelle van Keulen.
Naast zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium studeerde hij aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Als kamermusicus won hij prijzen op het Vriendenkrans Concours en het Charles Hennen Concours. Ook werd hij geselecteerd voor de nationale concertserie Het Debuut.
Ian nam deel aan de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest en is momenteel werkzaam in het Radio Filharmonisch Orkest en actief in verschillende kamermuziekensembles. Naast zijn werk als musicus is hij adviseur voor het Fonds Podiumkunsten.
De viool die Ian van den Berk momenteel bespeelt is een Guiseppe Testore (Milaan 1709) en is afkomstig uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

OLIVIA DOFLEIN (1989) studeerde met lof af aan de prestigieuze Royal College of Music in Londen in 2014 en zit momenteel in het Master of Music programma als leerlinge van Chris Duindam aan het Fontys Conservatorium Tilburg. Het Goois Symfonieorkest bekroonde haar in januari met de Young Soloist Award 14/15.  Bovendien is ze momenteel hard aan het werk om haar eigen kamermuziekfestival op te zetten in Eindhoven.Olivia

Haar recente en toekomstige concerten behelzen haar professionele debuut in Engeland met Prokofiev’s tweede vioolconcert (Hatfield, februari/15 en nogmaals in juni/’15), het Brahms vioolconcert in Nederland en Duitsland (Heemstede en Bad Pyrmont, mei/’15), het Dvořák vioolconcert in Engeland (Chester, april/’15), Dvořák’s Romance in het  prestigieuze St-Martin-in-the-Fields (Londen, april/’15), de Vier Jaargetijden met Chris Duindam’s Cugnon Project (29 en 31 mei/’15) en de premiere én opname van de Romance for Violin & Orchestra van de hedendaagse componist Sylvan Moir.

Verder heeft Olivia recitals gegeven in o.a. de Kleine Zaal van het Concertgebouw, Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven en Wigmore Hall in Londen.

Olivia heeft ook deelgenomen aan verscheidene concoursen en zo won ze in 2011 de 1e prijs en Gouden Medaille op het North London Music Festival, 1e prijs en de Maritz Cup voor meest uitzonderlijke deelnemer in de strijkerscategorie van het Marlow Music Festival (VK, 2012), en de 1e prijzen van het Hatfield & Music District Festival (VK, 2013), Mozart di Terni Festival (Italie, 2013) en Brighton & Hove Music Festival (VK, 2014).

Als zeer enthousiaste kamermuzikante is Olivia oprichter van het Baker Ensemble, waarmee ze heeft opgetreden in o.a. de Wigmore Hall. Ook werd ze gevraagd om samen te werken met de Royal College of Music’s Junior Fellow Muse Piano Quintet voor een CD opname in mei 2012.

In 2012 werd Olivia als een van de jongste een reguliere positie in Oxford Philomusica – Oxford’s professionele orkest aangeboden, en kwam in 2014 na een auditieproces tevens als remplaçant in l’Orchestre de Chambre de Genève. Ook is ze frequent concertmeester van Thames Philharmonia en het ITOrchestra. Haar verdere orkestrale activiteiten omvatten het co-concertmeesterschap met het English Chamber Orchestra in de Royal Albert Hall, aanvoerderschap met het Chamber Orchestra of London in Cadogan Hall, en in het RCM Symfonie-orkest onder leiding van Vladimir Ashkenazy, Bernhard Haitink en Vladimir Jurowski.

Haar muziek-gerelateerd onderwijs vindt momenteel plaats in Tilburg aan de Fontys Hogeschool, volgend op de eerdere educatie bij Chris Duindam aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht van 2005-2009.

Na het 1e jaar van haar Bachelor of Music programma in Utrecht was ze, nadat haar een uitzonderlijk late auditie was aangeboden, aangenomen aan de ‘Royal College of Music’ in Londen en is sindsdien leerlinge geweest van Natalia Lomeiko en Yossi Zivoni.

Ze heeft ook deelgenomen aan verscheidene masterclasses met o.a. Gordan Nikolitch, Alina Ibragimova en Pavel Vernikov.

Olivia Scheepers bespeelt een viool gebouwd door H.C. Silvestre in Parijs 1888, die ze in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Olivia wordt in haar studie gesteund door verschillende beurzen waaronder het Prins Bernhard Fonds.

Een meer dan uniek afscheid voor zowel Wim Schroten van zijn loopbaan bij Rick als voor ons Igor Ronckers, Anki Raemaekers en Ferry Wahls van een zowat vier jaar durende culturele ervaring die ons en ons publiek kennis liet maken met veel jong en ervaren talent.

Wij danken allen die in enige vorm ons onderdak hebben verleend, mee hebben gewerkt aan deze productie of alleen maar genoten hebben. Want dat was ons doel.

Genieten van een culturele achtergrond die niet vanzelf sprekend zo ver gekomen is en die meer achting verdient dan ze op dit moment verkrijgt. Of men zou moeten willen dat we achtergelaten in de woestijn het genieten nog alleen over laten aan een handje vol mensen dat de middelen heeft om haar kinderen te laten studeren in enig Kunstzinnig vak.

Wij komen een paar maal per jaar terug om verslag te doen bij grote evenementen te beginnen bij de opening van het culturele seizoen in september – Cultureel Lint -.

 

 

 

 

 

 

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst - 0 - Foon en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

