Het vak van ‘radio maken’ brengt haar makers letterlijk en figuurlijk voorbij hun grenzen.

Martijn van Eijck in BrazilieAllereerst wil ik opmerken dat de vaardigheden van radio mensen vaak vele terreinen beslaan. Hun open staan voor de wereld in brede context zorgt ook voor nieuwsgierig onderzoek van deze wereld. En dat kan hun eigen wereld behelzen maar vaker leidt deze hoogsteigen persoonlijke historie ook naar spannende verkenningen in verre landen.

Martijn van Eijck een van onze zeer fanatieke en spontane jonge medewerkers heeft met veel energie en gevoel voor het filmische een prachtige documentaire opgenomen in het land van zijn oma, Brazilië.

Ik was als klein jongetje gefascineerd door 2 dingen Radio en TV.
Naast mijn werkzaamheden voor WeertFM , studeer ik momenteel voor Cameraman/filmmaker. Voor deze opleiding kreeg ik in februari de opdracht tot het maken van een documentaire. Je hebt 3 soorten documentaires: onderzoek, histories of persoonlijk. Ik wilde graag een document maken waar al deze elementen in terug kwamen, dit alles gefilmd in een filmische stijl.

Het verhaal wat ik in mijn zoektocht tegen kwam ging over emigratie net na de oorlog rond (1948). De verhalen over Australië, Canada en Amerika kennen we wel! Maar over Brazilië?

Verhaal:
Opzoek naar het beloofde land! Dat was de reden voor een grote groep Brabantse en Limburgse boeren gestimuleerd door de regering om na de tweede wereldoorlog in groepsverband te emigreren naar Brazilië.

Op de toenmalige boerderij Ribeirão werd in 1948 een corporatie opgericht en ontstond de Nederlandse nederzetting Holambra. Helaas voor de betrokken agrariërs bleken deze toekomstdromen niet opgewassen tegen het fysieke en geestelijk andere klimaat, de dagelijkse economie en samenleving. Velen hebben in de opbouwfase een andere weg gekozen voor hun toekomst!

Dit verhaal wilden ik dol graag vertellen, ook aangezien mijn oma een van de personen was die toen vertrokken is naar Brazilië. Met veel geluk heb ik 2 weken kunnen draaien in Brazilië. Dus opzoek naar de mensen die dit verhaal konden en wilden vertellen.

Een groot avontuur was het wel te noemen. 4000 km rijden, 6 steden/dorpen en tientallen interviews in een van de mooiste, relaxte maar wel gewelddadigste en crimineelste land van het continent Zuid-Amerika.

Op Facebook kunt je de ontwikkelingen volgen https://www.facebook.com/pages/Novo-Come%C3%A7o/304461243041571?ref=ts&fref=ts

 

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Schrijfsels, Videostill's en fotografie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

