‘Als een man met groene vingers reis ik door mijn leven heen’ een mooie binnenkomer in de uitzending van Kunst – O – Foon.

We zijn dan ook erg benieuwd naar de verhalen van Jan Janssen, die met overgave door hoge gebergtes trekt om het harde leven daar binnen ons kijk bereik te krijgen.Jan Janssen 1

Jan Janssen richt even rechtstreeks het woord tot U en wij nodigen U uit om hem live te ontmoeten a.s. zondag tussen 11.00 en 12.00 uur binnen ons maandelijks cultuurprogramma voor WeertFM bij Stadscafé Du Commerce.

“Bloemen, planten, natuur en wilde dieren trekken mijn aan, ook mijn boomkwekerij bedrijf geeft mij een vrij gevoel. Jan Janssen 5

Als 50 jarige geef ik mijzelf de boodschap om vooral te genieten van het leven om doelen na te streven en te verwezenlijken.

Ben 24 jaar getrouwd geweest en woon nu 2 jaar samen met Monique mijn vriendin.

We delen samen dezelfde hobby..fotografie, welke voor mij is uitgegroeid naar freelance werk en richt mij nu vooral op bedrijfsfotografie in mijn eigen omgeving.

Reisfotografie is mijn passie en na een 14 tal reizen door Afrika kwam in dan ook terecht in Azië, waar de Himalaya al snel een plekje kreeg in mijn hart.Jan Janssen 2

De schoonheid van deze immense bergketens raken mij enorm, de bevolking en hun leefgewoontes zijn erg bijzonder en deze volkeren hebben een enorme waardering voor natuur en omgeving.

Door mijn 15 reizen door landen als Noord-Nepal, Noord-India, heel Tibet en een stukje China hebben mijn eerder dit jaar doen besluiten om een fotoboek uit te brengen over de Himalaya en hun bevolking.Jan Janssen 3

Het vooral boeddhistisch getinte fotoboek verteld over de Tibetanen die zich in deze ruige omgeving staande proberen te houden, waar onderdrukkingen en gerichte scholing een groot probleem zijn en waar irrigatie en landbouw steeds schaarse worden.

Dat het fotoboek onlangs een Award heeft gewonnen bij een groot internationale wedstrijd van Xerox Best of the Best 2013, gehouden in Amerika, geeft mij de juiste waardering en geeft mij een enorme boost om door te gaan met mijn passie…FOTOGRAFIE!” Zie ook www.janjanssenfotografie.nl.

Rina Willekens in eigen woorden;

Tijdens mijn diploma uitreiking in juni 2012 beschreef docente Ali Gunter mijn werk als volgt: “Aan de rand van het ravijn bloeien de mooiste bloemen”.vaasjes onvergankelijk

Nederlands spreekwoord.

Het werk balanceert op de rand van natuur en cultuur, mooi en lelijk, dood en leven, autonoom en toegepast.

Je liefde voor de natuur en je vraagtekens bij de bloemsierkunst zijn drijfveer om de beelden te maken die je maakt.

Ambachtelijkheid en betekenis gaan hand in hand.artificieel tulpenveld

Wat te denken van een verzameling bloemen veroordeeld tot de strop, een verdord veld van verstarde nutteloze watersproeiers of bloembollen als dragers van stoeptegels ?

‘Rina, je gevoel voor schoonheid heb je weten in te zetten om beelden met een vraagteken te maken’.

De natuur;  mooi, dynamisch, verrassend, inspirerend, vernieuwend maar ook vergankelijk, afhankelijk, kwetsbaar, dominant. Deze tegenstellingen dienen als uitgangspunten voor het werk van mij.bronzen bomen

Met mijn objecten wil ik de bijna ongrijpbare vergankelijke momenten van de natuur vastpakken en vertalen in een onvergankelijk materiaal. Hierdoor worden kwetsbaarheid en vergankelijkheid van de natuur uitvergroot.

Daarnaast ben ik  in mijn werk juist op zoek naar de vergankelijkheid van de natuur. Installaties van tijdelijke natuurlijke processen waarbij de verandering van het beeld centraal staat. Iedere installatie is een experiment waarbij ik het startpunt creëer en daarna de regie weer terug in de handen van de natuur leg.

De beelden  laten een subtiele vingerafdruk achter in de natuur, óf zijn  een dominant beeld  in de ruimte door het opvallend materiaalgebruik en de herhaling in vormen.

Jo Brunenberg behoeft nauwelijks introductie binnen het Weertse, want zoveel grote fotografen heeft deze streek niet voortgebracht van internationale allure.Persfoto 03 Jo Brunenberg

50 Jaar fotografie zit er inmiddels op maar Jo zegt nog lang niet klaar te zijn. En dat mogen we met hem hopen. In de Tiendschuur te Weert is een fractie van zijn werk te zien en hem kennende zal het een hele opgave zijn geweest om een uitgewogen beeld samen te stellen.

In zijn openingstoespraak geeft hij dan ook op bescheiden manier te kennen dat hij toevallig bij het medium fotografie is uitgelopen. Maar hier is toch de vader de gedachte van de wens geweest. Een goed opgeloste kruiswoordpuzzel leverde hem de eerste camera in handen en sinds die tijd is zijn collectie alleen maar gegroeid. Momenteel heeft hij zich ook overgegeven aan de digitale wereld en een mooie kleine installatie van hipstamatic fotografie in harsgegoten tegeltjes siert een van de pilaren van de tentoonstellingsruimte.Persfoto 11 Jo Brunenberg

Het werk is strak georganiseerd met de blik van een graficus puur sang. Jo heeft dan ook een geweldige kennis van kleurmanagement in zijn jarenlange werkervaring opgedaan in een bekende offsetdrukkerij te Weert. De exacte vormgeving is afkomstig van de Academie voor Industriële Vormgeving te Eindhoven, momenteel beter bekend als de Design Academy.

Jo heeft een lange lijst van exposities en publicaties op zijn naam staan veelal in het buitenland.  Met name in de jaren negentig werd zijn werk vaak geëxposeerd in diverse galeries en musea in het buitenland zoals in New York, Chicago, Baltimore, Arles, Antwerpen, Aberdeen, Montreal en Lissabon.Persfoto 02 Jo Brunenberg

Bij de expositie is een mooi vormgegeven minicatalogus uitgekomen en in eigen beheer heeft Jo het alfabet gestalte gegeven in het boekje “Gezocht alfabet / Gevonden alfabet”.

Het overzicht ‘Déjà Vu’ is t/m zondag 19 januari te bezoeken op de openingstijden van het museum te vinden op http://www.museumweert.nl .

Ik schreef het vorige keer al Iris Penning is iemand met weinig woorden. Maar in de muziek gaat het ook meer over hoe treffend deze gebracht worden, dus.

“Ik ben een 20-jarige singer/songwriter die leeft van en voor muziek. Ik houd het graag simpel, zowel de muziek als het leven. Sinds kort met een versterkingsband achter me, om de muzikaliteit omhoog te krikken en hintjes blues in de muziek terug te laten komen, speel ik het liefst altijd en overal. Met deze drie mannen heb ik onlangs een single opgenomen, “Jong & Dwaas”, te vinden op Spotify en iTunes.
Met een sterke nadruk op tekst en stemgebruik houd ik alles graag zo dicht mogelijk bij mezelf, zowel in het Engels als in het Nederlands.????????????????
Mezelf, dat is: Iemand die heart boven skills verkiest, zich graag laat meevoeren door de muziek en geen biografieën schrijft in de derde persoon”.

Riya Geboers zal in de boekenrubriek van Bilbliocenter Weert aan onze diepere behoeften aandacht schenken, zeker een mooi gebaar in de decembermaand die naast feestvieren toch ook tot bezinning maant. De boekenlijst kunt U terugvinden op de site van het Bibliocenter Weert.

En Nell van Kasteren en Marlies Smeets komen voor de laatste keer met hun wereldse verhalen. Opgedaan in de Wereldwinkel Weert waar ze met veel plezier vorm aan geven. In een volgend blog volgt de achtergrond van hun kerstgedachte vertaald in producten vanuit vele landen. Ze hebben weer enorm hun best gedaan om ons zo volledig mogelijk te documenteren en wij danken hen dan ook hartelijk voor een half jaar aan bijdrages van wereldgehalte. En dat alles voor het goede doel, Fair Trade en het bieden van kansen aan de minderbedeelden onder ons. In deze feestmaand is het wellicht een goede gedachte om eens langs Wereldwinkel Weert te gaan. Niet vaak bent U in de gelegenheid om ergens op deze aardbol een mens te verrijken door middel van het kopen van mooie hebbedingen.

Graag tot zondag en lees zo dadelijk alles over Kerststallen, chocolade, papier, kruiden en specerijen. 7 Minuten zijn zo om dus ze kunnen het niet allemaal vertellen.

 

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst - 0 - Foon, muziek, Schrijfsels en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

