Kunstenaars van de Koldergalereej 2013 a.s. zondag in Kunst – O – Foon van Weert FM.

Aan tafel tussen 11.00 en 12.00 uur bij café De Kroes een aantal deelnemers aan de Koldergalereej 2013. Daarnaast zorgen  De Neederlanden voor een stuk cabaret uit het Limburgse en natuurlijk onze vaste columniste Riya Geboers met een nieuwe boekenlijst die U wellicht tussen de versnaperingen van de Vastelaovundj makkelijk kunt innemen.

Allereerst de sfeermakers met muziek ‘De Neederlanden’.De Neederlanden

Peter Francot; geboren in Roermond: 16 mei 1976 : Thans woonachtig te Baexem

Koen Werter: geboren in Waalre ( de stakker ) 13 mei 1980 Thans woonachtig te Baexem

Ramon Poels geboren in Heel 20 05 1977 Thans woonachtig te Haelen

De Neederlanden is een Baexems cabaret-trio, dat dit jaar 12,5 jaar bestaat en voornamelijk te zien en vooral te horen is tijdens de Baexemse bonte avonden. De gemaakte CD bestaat uit zo’n 12 liedjes die allemaal (uiteraard) in het Limburgs zijn gezongen. De muziek is bestaand, maar de teksten zijn origineel. Voor een voorproefje zie

http://www.youtube.com/watch?v=QwwPuygWBrM

Deelnemer en voorzitter van de Koldergalereej Eric van Lierop.Eric van Lierop

Sinds een jaar of 11 ben ik een redelijk constante factor in het op zijn minst gezegd heerlijk rommelige kolder gezelschap. Ieder jaar lever ik een tiental schilderstukken. Over het algemeen gebruik ik acrylverf en die smeer ik met een kwast op een doek, ja zo doen schilders dat. Bijna altijd zijn het Portretten van mensen of Wieerter minse. Ieder jaar probeer ik ook hare majesteit de Koningin op een lollige manier vast te leggen. Ik ben blij dat na het overlijden van onze nestor Jan zaliger de koldergalereej nog steeds een leuke creatieve bende is. Om van de Koldergalereej nog meer een begrip in Weert te maken is een leuke uitdaging voor de toekomst. De facebook pagina die dit jaar de lucht is ingegaan en leuke nieuwe aanwas  zijn twee goede moves.

Emmy van der Venne in alle oneindigheid.Emmy van der Venne

Voor mijn gevoel doe ik al eeuwig mee met de kolder. Samen met mijn vriendin Rina de Corti voor de eerste keer bij ’t Swaentje op de Oelemarkt, welk jaar weet ik niet meer. Rina en ik zijn alle twee handvaardigheiddocent en onze loopbaan was al sinds ons 4e levensjaar gelijk. Met klei en afvalmateriaal hebben we heel wat flauwekul gemaakt, te beginnen met vieze fluitjes op de Oelemarkt. Toen ’t Swaentje moest verhuizen zijn we zelfs een jaar uitgeweken naar de Apollo waar natuurlijk een hoop mannelijke goden verschenen. Rina is enkele jaren geleden afgehaakt, da’s jammer want voorpret is halve pret.

De echte kolderartiesten zijn er niet meer zoals Jan die gewoon een strijkplank aan de muur hing met een stomme tekst. Ook Ger Gubbels kon rake tekeningen maken met enkele lijnen. De groep die is overgebleven is eigenlijk te netjes. In het verleden maakten we ook kunstuitstapjes voor onze lol. Niet om onze kunstzinnige kwaliteiten aan te scherpen. Het leukste was de trip naar Insel Hombroich met op de terugreis een uitspatting in het Duitse Bruggen, dansen met de plaatselijke bevolking. Dit was jan zijn kolder.

Het heeft voor mij geen zin meer om slaolie te zingen, want het lukt niet nu we onze baas niet meer hebben, maar we gaan gewoon nog door met onzin maken zoals Jan dat wilde.

Laura CarisLaura Caris met haar gevreutel tussen Kunst en Kitsch.

Geboren en getogen Wieërtse, woont en werkt op de Remundjsewieëg in un veurmalige kroeg (Café Stad Roermond, beter bekend als ‘Café Everaerts’).

Heb een dochter van 12 die ik vaak portretteer.

Ik schilder met name portretten in opdracht. Heb een website: www.lauracaris.nl waar je mijn werk en mijn kolderwerk kunt bekijken.

Zelf heb ik nooit een etiket geplakt op mijn ‘schilderstijl’. De figuren zijn vrij realistisch geschilderd in klassieke olieverftechniek.

De omgeving waarin ze staan is zelden realistisch, eerder ornamentaal.

Ik combineer olieverf met spuitlak en sjablonen, blokprint en collages.

Ik hou van kitsch, frivoliteit en ornamentjes. Minimalisme en back to basic is niet zo mijn afdeling dus…

Sommigen vinden het mooi, anderen spugen erop…wat zeg ik….sommigen kotsen mijn werk uit!

Dat is niet erg…het is beter een negatieve emotie op te roepen dan helemaal geen emotie nietwaar? Haha….

Ik zit er niet zo mee. Ik maak wat ik maak omdat ik dat zelf mooi vind. Onder invloed van wijlen Jan Tullemans heb ik wel eens een poging gedaan om met grote kwasten lekker expressief te werken. Het resultaat was niet onaardig..maar ik was niet gelukkig met het eindresultaat en uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en geaccepteerd dat ik nu eenmaal meer plezier heb aan mijn eigen gevreutel met mijn roosjes kantjes en gouden randjes. Jan kwam ook tot de conclusie dat ik niet moest proberen schilderen zoals anderen, maar dat ik beter door kon gaan op mijn eigen pad in mijn eigen taal, en dat doe ik dan maar!

Ik heb in januari 2012 meegedaan aan het programma ‘Sterren op het doek’, waar ik Hans van Breukelen geportretteerd heb. Op TV zag het er prima uit…hij heeft mijn schilderij uitgekozen, applaus, succesje, hartstikke leuk! Achter de schermen was ik zo zenuwachtig dat ik op de heenweg naar de opnamen zowat van mijn stokje gegaan ben en tijdens de opnamen scheelde het maar een haar of ik had de beste man mijn maaginhoud over zijn dure jasje gegooid. Complimenten voor de montage-afdeling van omroep MAX, want ze hebben alle flaters, blunders, gestotter, zenuwtrekken en andere ellende eruit geknipt en nu ziet het eruit alsof ik hartstikke cool en zelfverzekerd ben en weet waar ik het over heb…duh….

Naast wat opdrachten die ik hier aan overgehouden heb, heeft het ook wat leuke PR opgeleverd. Zo stond ik onder andere in de Nieuwe Revu in een satirische cartoon. Daar had men op de foto’s van de opnames OP mijn schilderij een enorme LUL getekend, en Hans van Breukelen had een tekstballon waarin stond dat hij dat hartstikke leuk vond, zo’n dikke lul in zijn gezicht. En dat zei hij niet omdat hij Hanneke Groenteman (de presentatrice) zo’n lekker ding vond…..In ieder geval werd er gesuggereerd dat hij het schilderij gekozen had vanwege de leuke dame die het geverfd had, en niet omdat hij het mooi vond. Tja…dat hoort er ook bij hè?

Jack Vreeke met zijn ‘slodderkunst’.

Jack Vreeke

Jack Vreeke

Ik doe voor de 18e keer mee. Buiten het 5e seizoen werk ik aan langlopende projecten zoals de Art Car Company, JAMAR-shipping, Kunsthal Weert en het Bureau voor Naïeve Kunst.

Mijn devies is , dat je in de kunst niet moet doen wat er van je verwacht wordt.

Dit is slechts een handvol van de kunstenaars die werk zullen vertonen in de Koldergalereej 2013. De opening is op 25 januari a.s. en wordt volgepraat door Ton Adriaens met zang van Dennis Hendrikx. Wellicht dat de Rogstaekers Prins met gevolg ook zijn neus laat zien. De veiling van de Kunstwerken is op woensdag 13 februari om 20.00 uur. U hebt dus enige tijd om Uw favoriet uit te zoeken en wat geld uit te sparen bij het Vastelaovundj vieren. Zodat U het begeerde kleinood in de wacht kunt slepen. Zie voor impressies van wat er te verwachten is https://www.facebook.com/kolder.weert?fref=ts

De uitzending a.s. zondag is weer gratis te bezoeken en biedt vooraf en erna volop gelegenheid om een praatje te maken met aanwezige kunstenaars. Tevens te beluisteren via WeertFM 107.5 en Nederweert 97.0 of via internet www.weertfm.nl

Zondag geen tijd! Dan is er ook nog uitzending gemist Kunst – O – Foon.

In het volgende blog volgen nog een aantal ander kunstenaars en artiesten die meedoen aan de Koldergalereej maar die in de uitzending niet aan tafel plaats nemen.

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst - 0 - Foon, muziek en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

