Twee mensen, vader en dochter, één woord ‘passie’. Jos en Wendy van Dooren.

In de Kunst – O – Foon van a.s. zondag in de foyer van het Munttheater tussen 11.00 en 13.00 uur maar liefst 20 minuten genieten van,

Jos Van Dooren

Ik heb mijn hele leven al 2 passies; muziek maken en op de planken staan.

Ben op jonge leeftijd begonnen met klassiek gitaar spelen. Daar heb ik een aantal jaren les in gehad.

Vervolgens ook de electrische gitaar gaan spelen. Zit als gitarist in de Weerter rockband Vido. In de jaren eind 70, begin 80 een populaire band in Nederland en Limburgs België.

Diverse malen op Bospop opgetreden. Volgend jaar viert Vido haar 40-jarig jubileum en komt er een nieuwe CD en waarschijnlijk een tour naar Duitsland. In deze band speel ik onder de pseudoniem Joerik Bouwels. Dezelfde naam heb ik ook in de Weerter band Harry & de Gebroeëke Zwiêgelkes, waarvan ik al sinds de oprichting, 16 jaar geleden, deel van uit maak.

Een 2e passie van mij is het op de planken staan en mensen laten lachen.

Ik heb 22 jaar meegedaan als artiest van de Boônte Aovundje van de Rogstaekers.

Daarna heb ik 11 jaar lang door Limburg en Brabant getourd als de helft van het komische duo Lielik Lomp. Drukke tijden met name in het carnavalsseizoen.

Echter door de jaren heen veranderde de mentaliteit van het publiek. Steeds minder respect en aandacht voor de artiesten met name in Zuid-Limburg.

Na 11 jaar heb ik daarom besloten om het theater in te gaan waar je wel de aandacht krijgt van het publiek. Inmiddels heb ik in het Munttheater al vier onemanshows gebracht.

De reacties zijn nog steeds positief. In 2014 komt mijn vijfde show uit.

Wendy van Dooren

Muziek is mijn Passie!

Opgroeiend in een muzikale familie ontstond rond mijn 14e jaar mijn liefde voor de popmuziek. Ik ging op zangles en kwam enkele maanden later in de pop/rock band Lettuce terecht. Nu, inmiddels ruim 7 jaar en tal van mooie muzikale momenten later, mag ik me nog steeds de zangeres van Lettuce noemen. Daar geniet ik nog elke repetitie en elk optreden van: het is een gezellige en muzikale groep. Ook het werken aan eigen nummers geeft mij een enorme kick. Inspiratie daarvoor kan hem in heel veel dingen zitten: een bepaald deuntje dat ineens in je hoofd zit, een bepaalde gedachte die een melodie oproept of gewoon de ervaring van een goed concert of een goede cd. De band die bij mij bovenaan het lijstje staat is De Dijk: niet zozeer om de zang alleen, maar vooral om de totale groep van geweldige muzikanten die je ieder liveoptreden weer laat voelen wat muziek is.

Naast Lettuce zing ik de laatste jaren ook steeds meer solo bij andere muzikale gelegenheden (Tapzînge, concerten met harmonie St. Antonius, theatershow van mijn vader en andere mooie muzikale projecten). En dat bevalt goed. Ik geniet er ontzettend van om op verschillende manieren muzikaal bezig te zijn en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het zelf op muziek zetten van het sonnet ‘Icoon van ijver’ was bijvoorbeeld een erg inspirerende en uitdagende opdracht. Taal en muziek kunnen samen zo sterk zijn, iets wat me in de muziek van Frank Boeijen en Karin Bloemen telkens weer kippenvel bezorgt. Andere muzikale inspiratiebronnen voor mij zijn Ilse DeLange, JB Meijers (gitarist De Dijk) en Ruth Jacott. Muziek maken zij vanuit volle overgave en passie!

Muzikale dromen heb ik zeker. Nu ik de laatste jaren steeds meer met zingen en optreden bezig ben, wordt het me meer en meer duidelijk dat dit echt is wat ik wil: muziek is mijn passie! Ik wil uit ieder optreden het maximale halen en mezelf als zangeres blijven ontwikkelen; niet alleen de zang, ook de performance moet kloppen. Ieder optreden is voor mij dan ook een nieuwe ervaring waar ik van kan leren. Naast de band Lettuce wil ik ook zeker als solozangeres doorgaan; naast de pop/rock muziek  raak ik ook altijd erg geïnspireerd van de pure theatermuziek. In januari 2013 hoop ik mijn universitaire opleiding Nederlands af te ronden. En dan kan het werken aan mijn droom beginnen: 2013 zal voor mij volledig in het teken van de muziek komen te staan. Ik ga dan al mijn tijd investeren in optredens, audities, muzikale projecten, het schrijven van eigen nummers, etc. En wie weet waar dat we dan over twee jaar staan…

Wendy van Dooren

http://www.lettuce.nl/

Twitter @Wendy_vanDooren

facebook.com/wendy.vandooren.9

 

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst - 0 - Foon, muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

