Jota Castro met ‘Motherfuckers never die’ in Museum Het Domein te Sittard.

De Frans-Peruviaanse, in Brussel woonachtige kunstenaar Jota Castro (Lima, Peru, 1965) behoort tot de meest vooraanstaande activistische kunstenaars van dit moment. Eind jaren negentig beëindigde hij zijn activiteiten als diplomaat bij de Europese Unie en de Verenigde Naties om zich volledig te wijden aan zijn werkzaamheden als kunstenaar en curator. Als tentoonstellingsmaker cureerde Castro onder meer The Fear Society / Pabellón de la Urgencia als onderdeel van de Biënnale van Venetië in 2009, en cureerde hij recentelijk Dublin Contemporary 2011. In zijn beeldende werk legt hij met soms bijtende politiek-incorrecte humor de machinaties van de hedendaagse (consumptie)maatschappij bloot, becommentarieert hij eigentijdse politieke vraagstukken en beijvert hij zich voor het waarborgen van intellectuele vrijheid en democratie. Castro’s tentoonstelling in Museum Het Domein staat in het teken van de problemen die de mondiale economische crisis met zich meebrengt en de ontwikkelingen in de Europese politiek.
In een interview met Jerôme Sans uit 2005 poneerde Jota Castro: ‘Society is changing and the powers that be are getting scared. People are looking for new references, they’re in search of information, they’re discussing it, sharing it. Our society is like clay waiting to be redefined, to be modeled unambiguously. For an artist, our age is the best of times!’ Het recente werk van de kunstenaar belichaamt een hoop op een radicale verandering van onze (consumptie)maatschappij. In een beeldtaal die zich als politiek minimalisme laat typeren, reflecteert Castro op zulke uiteenlopende onderwerpen als wurghypotheken in de Verenigde Staten, recente genocides, de migratie uit Afrika, onze verslaving aan olie, Chinees-Amerikaanse handelsrelaties, de teloorgang van het Amazone-regenwoud door de Westerse consumptiedrift en andere vormen van de economische en ecologische exploitatie van Latijns-Amerika.

De tentoonstelling Motherfuckers never die vormt de meest omvangrijke museumsolo van Castro’s werk in Nederland. Getoond wordt een ruime keuze uit de recente tekeningen, sculpturen en installaties van de kunstenaar, aangevuld met enkele oudere referentiewerken. Veel werken waren niet eerder te zien of werden speciaal voor de tentoonstelling gerealiseerd. De tentoonstelling is vernoemd naar een nieuwe, voor de gelegenheid vervaardigde sculptuur die de ingrijpende bezuinigingen in de Nederlandse cultuurbegroting aan de kaak stelt. Dergelijke aanslagen op de vrijheid van meningsuiting zijn van alle tijden, stelt de kunstenaar, en hij roept de beschouwer op tot waakzaamheid. Tegen een dergelijke achtergrond is Castro’s werk te beschouwen als een arena voor het vrije woord, subversieve stellingname en het verlangen naar hoopvolle, radicale alternatieven.

Op zondag 7 oktober om 14 uur verzorgt Jota Castro een lezing over zijn werk en gaat hij in gesprek met de conservator hedendaagse kunst van Museum Het Domein, Roel Arkesteijn.

Advertenties

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst - 0 - Foon en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s