In Kunst – O – Foon van a.s. zondag 9 september een aantal exposanten van ‘Groen van toen’.

Twee daarvan zullen als gast plaatsnemen aan tafel in onze Kunst – O – Foon rondom Open Monumentendagen te Weert . Zelf lever ik een bescheiden bijdrage in het Kunstcentrum met tweetal video’s op kleine videolijstjes. Verder Greet Boekholt, Lucy van Duppen, Rob Kars, Wanda Lenaers en Emmy van de Venne.

Maar eerst eens even een aantal van onze gasten in Kunst – O – Foon voorstellen.

Els Maes Verdonschot (1958)

In 1982 ben ik afgestudeerd aan de academie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht.

Aansluitend heb ik een avondopleiding gevolgd aan de

Pedagogisch- Didactische Opleiding Heerlen.

Ondertussen was ik als grafisch ontwerpster werkzaam bij de

Platenmaatschappij van Johnny Hoes, dit heb ik vele jaren gedaan met veel plezier.

Tijdens mijn academietijd (1980) was ik mijn eigen atelier gestart en genoot ervan om me uit te leven in opdrachten, voornamelijk portretten, llustraties, logo’s, en dierportretten.

Sinds 2004 ben ik als docent tekenen en schilderen verbonden aan het Rick (voorheen Kunstcollege) in Weert zo ben ik ook verbonden geweest aan de tekenschool Linnen.

Vooral portret en model heeft mijn passie.

Ieder werk heeft iets eigens net als ieder mens, diens uitstraling zo heel persoonlijk.

De sfeer, de vorm en de penseelstreek met lekkere kleuren zijn erg bepalend.

Je blijft jezelf verwonderen en het raakt je, ja het doet wat met je.

Door er zo in op te gaan moet je oppassen dat je het niet te af maakt er mag nog iets te raden over zijn, daardoor blijft het boeien.

Figuren nemen een centrale plaats aan in mijn schilderijen. Vaak bedien ik me van beelden opgedaan tijdens mijn verblijf in een wereldse stad (Milaan / Rome / Berlijn / Barcelona). Door het kleurig in elkaar weven van de beelden met een soepele penseelsteek krijg je een totaal nieuwe creatie.

Het zoeken naar wat me raakt vooral ook in de mens, hoe ik soms combinaties maak met andere beelden en welke mooie vormen eruit voort komen blijft interessant.

In de eerste instantie wil ik schilderen wat me boeit en daarna is het de beurt aan de toeschouwer die zich in het beste geval afvraagt wat het met hem /haar doet.

In het tekenen en schilderen kan ik me helemaal verliezen dan ken ik geen tijd.

GROEN VAN TOEN

Mijn recente werk valt onder het thema” Groen van Toen”. Het is een zoektocht naar diverse associaties die het begrip Groen van Toen oproepen.

Groen van Toen herbergt veel mooie herinneringen. Herinneringen aan mooie plekken, maar vooral ook aan vervlogen tijden, zeker nu met een heel groot gemis …… Het strekt zich uit tot buiten het menselijke voorstellingsvermogen. In Het Groen van Toen komen beelden uit de verf, een bijzondere uitdaging, wat in heel veel nog tekortschiet.

Hier probeer ik een passend begin te maken aan een moeilijke verwerking een groot gemis …..

Els Maes-Verdonschot

Bergerothweg 61

6039 AL Stramproy

0495-562302

maes_verdonschot@hotmail.com

elsmaes.nl

Tineke Prins.

Ik werk 34 jaar bij RICK in Weert.

Als dramadocente en theatermaker.

Grotere producties waarvan ik de artistieke regie had zijn : Hamlet door het WOK.

Men on Wheels : door Manoevre

Daarnaast dichteres en declamator.

Het schrijven van een gedicht is meditatief. Ik kan het alleen als ik ruimte heb ik  m’n gedachten.

Tegelijk kan je als je veel tijd hebt niet gaan zitten schrijven.

Het is een wankel evenwicht. Want als ik iets geschreven heb relativeer ik het vaak  en denk, wie zit daar nou op te wachten.

Dit gedicht voor de Lichtenberg heb ik een paar jaar geleden geschreven.

Het Kunstcentrum dat al heel lang ijvert voor het hergebruik van de Lichtenberg had toen een tentoonstelling over het zelfde thema.

Lichtenberg

Geslapen heb je

diep in je aarden vel

schuilplaats

voor klein gebroed.

 

Een enkele keer maar

schrok je wakker

van schreeuwende stemmen

een betrapte bruid.

 

Kom fluister mij

je groen bemorste droom

want ik wil opgaan

in je broze stilte.

Joke Jongeling

Ik ben de beleidsadviseur monumenten &architectuur van de gemeente Weert bij de afdeling Ruimtelijk beleid en coördinator van de OMD. Ik heb Bouwkunde (afstudeerrichting restauratie) gestudeerd in Delft. In dit vak 25 jaar werkzaam bij de overheid (Haarlem, Weert, Monumentenhuis Limburg en Weert).

Wat de organisatie van de OMD betreft: dit jaar werken we voor het eerst met een nieuwe opzet. De vrijwilligers en particuliere organisaties maken zelf het programma en regelen de activiteiten; de gemeente heeft alleen een coördinerende rol.

Paul Sterk

Column

Ook de Boonesmolen in Weert
zal een sonnet krijgen, al is deze molen nu een ruïne. Tijdens Open
Monumentendag 2012 zal ik bij Kunst-O-Foon een column voorlezen, waarin de
Boonesmolen aan bod komt.

 

 

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst, Schrijfsels en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

