Galerie Wilms te Venlo presenteert Stefan à Wengen, opening a.s. zondag om twee uur.

De uit Zwitsersland afkomstige kunstenaar Stefan à Wengen verbindt in zijn eerste tentoonstelling in Galerie Wilms de culturele codes van het westen met die van de koppensnellers uit Papoea Nieuw Guinea. Een bevolkingsgroep die à Wengen meerdere malen bezocht.

In deze tentoonstelling toont à Wengen het schilderij van Hiëronymus III (acryl op doek, 2012, 230×200 cm) In de westerse iconografie neemt de heilige Hiëronymus een belangrijke positie in. Hieronymus stond bekend als de grootste geleerde van de christelijke oudheid. Vaak wordt Hieronymus afgebeeld samen met een leeuw. Volgens de legende Aurea zou Hieronymus een leeuw zijn tegengekomen, die strompelde en brulde van de pijn. Deze leeuw bleek een flinke doorn in zijn poot te hebben en Hieronymus heeft deze in al zijn goedheid verwijderd, waarna de leeuw uit dankbaarheid de heilige voor altijd trouw bleef. Naast de leeuw is de schedel een herhaaldelijk terugkomend attribuut welke verwijst naar het kluizenaarsbestaan van Hieronymus. De bekende gravure van Albrecht Dürer, St. Jerome in case ‘ van 1514 is een prominent voorbeeld van deze symboliek.

In het schilderij van à Wengen is Hieronymus  niet zichtbaar, hij bestaat alleen als idee, als herinnering. Echter is de leeuw als een symbool voor het overwinnen van het dierlijke en de idealisering van de tuin van Eden zeer aanwezig. Op de achterwand van het schaars verlichte interieur met tafel en twee stoelen hangt een ingelijste foto van een gestileerde schedel.

De schedel is in meerdere culturen het gemeenschappelijke symbool van de dood. Bij de mensen van de Asmat, waar de schedel o.a.  als een trofee wordt gezien en bewonderd werd door het toekennen van macht en de ziel (van de vijand).

De verschillende tentoongestelde schilderijen ‘Trophies’  (ieder acryl op linnen/doek/karton , 30×23 cm, 2012) beschouwd  à Wengen als natuurlijke vervolg van het centrale ‘Hieronymus Painting III’ schilderij en als opbrengst van de reis in zijn eigen biografie.

Zoals in de westerse iconografie ‘de boot’ naar de reis naar het hiernamaals verwijst, zo verwijst de boot onder het volk van de Asmat ook naar dood-thematiek. Het voertuig dient als belangrijk voedsel vervoersmiddel, daarnaast wordt het nagenoeg stille voertuig ook gebruikt voor de  jacht op dieren maar ook door de koppensnellers. In de voor het eerst getoonde tekening op groot formaat van “Mission” (houtskool op doek, 180 x 260 cm, 2012) laat à Wengen op een prachtige manier de twee culturele codes versmelten.

Stefan à Wengen
Hieronymus Painting and some trophies

2 september t/m 29 september 2012

Opening zondag 2 september 14.00 uur

Advertenties

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s