Opening ‘Daisy’s Birthday’ van Nathania Rubin bij Galerie Wansink in Maastricht.

Ik heb haar zelf een maand geleden eens mogen ontmoeten in haar studio in de Jan van Eyck Academie. Als videomakers hebben we natuurlijk wel iets gemeen en als wereldburger uiteraard ook. Alleen de omgeving waar ik opgegroeid ben zag er wat landelijker uit en was zeker nog niet kosmopolitisch te noemen.

Een ander ding wat we gemeen hebben is de interesse in identiteit. Wat is identiteit en is deze niet ook zo veranderlijk als het weer. En is identiteit ook niet sterk gebonden aan tijd. In deze is film natuurlijk een mooi voertuig om deze vraagstelling op te werpen.

Neem nu Anne Frank, het symbool voor onderdrukking en uitmoording van massa’s mensen puur omdat deze een bepaalde identeit vertegenwoordigden in een bepaald tijdvak in het hoofd van bepaalde mensen. Anne Frank zelf was een jong meisje met haar eigen dromen, karakter, vaardigheden en alledaagse omgang met de wereld om haar heen. Door de geschiedenis is haar kleine wereld in een grote wereld komen te vallen en staat nu voor een hoofdstuk in de geschiedenis wat we eigenlijk zouden willen vergeten, maar juist nu weer actueel geworden is. ‘Zeker het is actueel’ in een andere context, toch zal Bondskanselier Angela Merkel op menig moment de onderhuidse spanning voelen van de aversie die Europa heeft tegen een Duits leiderschap.

En op kleinere schaal in een gezin ervaart elk kind zijn ouders in een andere identiteit met voor hem of haar prangende en vervelende eigenschappen die de anderen niet zien. Sommigen kunnen zich aan deze invloeden onttrekken andere nemen vaak het hele juk van de ouderlijke psyche mee op reis in hun verdere leven. Hun identiteit gekleurd door een stuk historie waar ze vaak pas laat afscheid van kunnen nemen en dan ook pas ‘een waar eigen leven’ kunnen leiden.

Alleen worden we niet voortdurend gekleurd door ervaring, omgeving, cultuur, rampspoed en geluk. En tonen we ook niet voortdurend een ander ‘gezicht’ in elke rol welke we spelen moeten. Want laten we wel wezen, vaak trekken we onze identiteit uit naar gelang de opgediende situatie en liefst zoals ze ons het beste uitkomt.

Ga eens kijken naar dit werk, want onderwijl je je sterk vervreemdt voelt in ruimte en tijd ervaar je toch gelijktijdig een vreemde eigenheid in jezelf en dat is de verdienste van de kunstenaar in deze.

Nathania Rubin is een Amerikaanse kunstenaar van Joods-Russische afkomst. Ze groeide op in Manhattan, New York, en studeerde filosofie om daarna een Master in Fine Arts (NY) te behalen. Ze exposeerde hierna op verschillende plaatsen en is nu verbonden aan de post-academische kunstinstelling ‘Jan van Eyck Academie’ te Maastricht. Rubin werkt vaak dag en nacht in haar studio aan haar tekeningen in potlood, krijt of houtskool en haar video-animatiefilms. Haar tekeningen gaan bewegen, hetzelfde blad wordt steeds weer opnieuw bewerkt, waarbij soms figuren verdwijnen of verschijnen om zo een verhaal of een gebeurtenis te vormen, al dan niet met een dialoog.

Meestal tekent ze menselijke personages uit haar directe omgeving zoals haar broer, of ze kiest voor bekende historische figuren zoals Anne Frank, Sigmund Freud of Bob Dylan. In het werk van Rubin is identiteit meervoudig, tegenstrijdig en moeilijk te definiëren maar ‘identiteit’ is wel waar het allemaal om draait.

Eind september dit jaar wordt haar werk ookgetoond in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Galerie Wansink, Kapoenstraat 20, 6211 KW MAASTRICHT 043 321 0665  of

o6 5585 1352

open tijdens tentoonstellingen Wo t/m Zat 13 – 17.00 u en op afspraak.

www.galeriewansink.com

 

Advertenties

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s