Zondag in Kunst – O – Foon ‘Jonge kunstenaars en hun projecten’ nu zoals beloofd hun dromen en daden. Risja Steeghs en Lilith Love.

De mens is de vleesgeworden kwetsbaarheid. Dit wezen kun je makkelijk
verwonden, ernstig als je wilt. Het maakt angstig. Wat is er om de volgende hoek? De online revolutie anno nu geeft deze vragen nog veel
meer lading. Wie kwaad in de zin heeft, heeft een hele nieuwe wereld tot
zijn beschikking. Tegelijk krijgt het goede vleugels als nooit tevoren.
Voor mij als kunstenaar is kwetsbaarheid het ultieme goede. Mijn kunst,
elk beeld, is een zoeken naar het meest tere dat een mens in zich kan
herbergen. Van mezelf. Met elke nieuwe foto zet ik een stap vooruit. Met mijn fotografie
hervind ik het geloof in onze menselijkheid. (Artists statement Lilith Love)

Lilith Love en Risja Steeghs hebben elkaar gevonden in de kwetsbaarheid van een neergeslagen mens, wat niet wil zeggen dat deze mens ‘Risja’ teneergeslagen is. Hoe moeilijk het voor ons gezonde mensen vaak ook lijkt toch blijkt steeds weer de veerkracht aanwezig te zijn om het leven verder zinvol in te vullen. Nee, sterker zelfs! Het kwetsbare gestel in te zetten om andere lotgenoten en het zelf te helpen.

De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme of Lyme-Borreliose is een infectie veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. De ziekte wordt meestal opgelopen door een tekenbeet.  Meer onderzoek is dan ook noodzakelijk. Niet of onvoldoende behandeld, kan de ziekte chronisch worden en veel orgaansystemen in het lichaam aantasten. De Borrelia burgdorferi bacterie is een extreem complex organisme en beschikt over een zeer groot repertoire aan overlevings- en aanpassingsmechanismen. De ziekte van Lyme is op dit moment vaak nog moeilijk te behandelen en er is nog veel onderzoek nodig om deze te verbeteren.

Risja

A story by Lilith.

(Subtitle: This is bugging me.)

Risja lijkt in een surrealistische film terechtgekomen. Sinds een paar jaar houdt de ziekte van Lyme haar de meeste tijd aan bed gekluisterd.  Zij is nagenoeg volledig op de zorg van haar ouders aangewezen. Een enkele tekenbeet heeft veel vrijheid opgelost.

Is het ook een slechte film? Nee. Ondanks alle tegenslag heeft Risja meer positivisme in haar – zieke – lijf dan menig ander.  Ze houdt veel van mensen in haar omgeving en is een groot liefhebber van kunst. Als haar gezondheid het toelaat  maakt ze zelf tere werken (zie foto). En ze durft te hopen dat ze op een dag weer beter wordt.

Maar Risja is niet van plan af te wachten tot het zover is. Dus heeft ze begin dit jaar een bericht aan haar plaatsgenote geschreven; de internationale kunstfotograaf Lilith. Met de vraag of het niet interessant is een project te beginnen. Als kunst allereerst, met zijn eigen betekenis, maar ook als een vertelling over zowel chronische ziekte, girl-power alsook levensgeluk. Een ontmoeting tussen beiden volgde en bijna meteen ontstond een innige relatie.

Risja speelt nu de hoofdrol  in een nieuwe, monumentale kunstserie van Lilith. Als het film is dan laat die zich eigenlijk nog het beste omschrijven als een sprookje – van harde realiteit weliswaar maar onmiskenbaar een sprookje.

De kunstserie groeit nu uit tot een bijzonder boek: Risja. A story by Lilith (subtitle: This is bugging me). En een eerste gelijknamige expositie: bij het Huis voor de Kunsten in Roermond, Limburg met daartussen werken van Risja zelf.  

Risja

The story by herself.

Risja Steeghs
(22 januari, 1991)

VWO-Diploma behaalt. Daarna ben ik ziek geworden en ben ik zelf gaan schilderen maar ook ruimtelijk werk gaan maken. Ik ben in feite een autodidact. Op het moment maak ik vooral autonome kunst maar als ik beter ben wil ik modevormgeving studeren aan de KABK in Den Haag. Mijn toekomst zie ik niet zozeer in de mode maar eerder in een combinatie tussen mode en autonome kunst of kostuumontwerp.

Het eerste jaar van mijn ziekte heb ik nog veel geschilderd en ruimtelijk werk gemaakt. Door mijn lichamelijke beperking kan ik niet meer groot werken, schilderen of achter de naaimachine zitten. Hierdoor heb ik me toegelegd op het maken van collages die ik combineer met borduurwerk, gedroogde bloemen en humor.
Momenteel werk ik aan een collage-serie waarbij ik gebruik maak van oude familiefoto’s en portretten van mijn eigen familie. Ik transformeer als het ware de personen op de foto en maak er en maak er een droomwereld van. Oma’s met baarden en kindjes die indianen worden. Ik creëer een nostalgische fantasiewereld die in mijn ogen wel echt zou mogen zijn.

Mijn lichaam bepaalt wat ik maak, op welk tempo en hoe ver ik ga. Maar ik zie dit niet als een geestelijke beperking, mijn fantasie en inspiratie is elke dag aanwezig, ik heb te weinig handen om alles te maken wat ik zou willen doen. Juist doordat je lichamelijk bepaalde dingen niet meer kan, moet je extra creatief zijn om toch een manier te vinden om werk te maken dat bij jou past in een vorm die bij jou past en waar je lichaam ook “tevreden” mee is.
Het maken van dingen zorgt ervoor dat ik me levend voel, het produceren van iets wat je in je hoofd hebt bedacht en langzaam vorm krijgt zorgt ervoor dat ik een doel heb, ondanks dat ik geen opleiding volg , geen baan heb en leef in mijn bed.
Ik hou een blog bij waar ik als ik me goed voel, dingen op post die me interesseren en bezighouden http://www.thegreattragedian.blogspot.com

Mijn inspiratie haal ik dan ook uit alles om me heen, het leven, de dingen die ik zie en meemaak, de spulletjes die ik verzamel,de kostuums van les folies bergère in de jaren 20, vaak met een verlangen naar vroeger.

Vaak zijn het de figuratieve werken die me het meest aanspreken, in de schilderkunst is dat Gustav Klimt, Egon Schiele en Frida Kahlo. Fotografen die me aanspreken zijn Ellen Rogers, Brassaï, Sarah Woodman. In de mode hou ik van ontwerpers die grenzen op zoeken tussen theater en mode, kunst en mode favorieten binnen de mode zijn John Galliano, Alexander McQueen, Rodarte en Meadham Kirchhoff. Het is niet zo dat hun werk een grote invloed heeft op wat ik maak, ik bewonder ze om hun kunnen, kan me geïnspireerd voelen door wat ze maken, maar verder gaat het niet.
Als ik tijd heb probeer ik zoveel mogelijk nieuwe kunstenaars en ontwerpers te ontdekken op het internet. Op zoek naar iets nieuws, iets moois, waar ik verliefd op kan worden.

In de uitzending zal Lilith Love in onze studio zijn en kunt U na de uitzending in gesprek met haar en haar Kunst. Risja zal bij ons zijn over telefoon, want het is te vermoeiend om te reizen en dan ook nog allerlei indrukken op te doen in een radiouitzending.

Zondag tussen 11.00 en 12.00 uur in onze Studio boven de bibliotheek aan de Wilhelminasingel te Weert, achter de radio op 107.5 FM en via internet www.weertFM.nl

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst, Kunst - 0 - Foon, Schrijfsels en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

