Jonge kunstenaars in onze WeertFM studio zondag a.s. ook Inge Korten.

Inge Korten.

Een introductie zonder stemgeluid dat mag U nu nog even met Uw fantasie invullen, zondag live in onze studio bij te wonen.

Bij deze een kort stukje bio over mij en antwoord op je vragen.

Inge Korten, 26 jaar en geboren in Weert. Van 2004 tot 2008 Grafisch Ontwerp gestudeerd aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Den Bosch. Na afstuderen voor mezelf begonnen als zelfstandig grafisch ontwerper. Altijd al een passie gehad voor boeken en zodoende steeds meer bezig gegaan met boekontwerp. In opdracht boeken gemaakt voor bijvoorbeeld BrabantWonen, maar ook voor particulieren leg ik verhalen vast in de vorm van boeken.

Wat houdt je bezig/ thema?
Het vertellen van een verhaal, zoeken naar de achterliggende gedachte of tweede laag. Verhalen van mensen, over mensen, over plekken, alles heeft een verhaal. Elk ontwerp wat ik maak moet bijzonder zijn en gemaakt met veel zorg en aandacht. Dat wil ik ook graag zichtbaar maken in een ontwerp, het moet een gevoel weergeven, een soort ambachtelijkheid. Ook vind ik het erg belangrijk dat een ontwerp duidelijk is, ontdaan van alle overbodige informatie komt een boodschap zo helder mogelijk over. Boodschap en verhaal zo puur mogelijk.
Naast boeken kan zich dit ook in een andere vorm uiten. Zo heb ik vorig jaar samen met fotografe Irma Bulkens verhalen en beelden gezocht in een wijk in Den Bosch. We zochten naar verhalen over de wijk, maar ook over de bewoners. Dit leverde een heleboel prachtige beelden en teksten op. De beelden zijn verwerkt in vijf enorme collages op doek en sieren nu de zijgevels van vijf flats in de wijk. De verhalen en overige foto’s hebben we in een boekje verwerkt wat de bewoners allemaal cadeau kregen.

Waarom wilde je kunstenaar worden?
Al van kleins af aan ben ik bezig met tekenen, letters tekenen en het verzamelen van mooie beelden en teksten. Op de basisschool wist ik al dat ik naar de kunstacademie wilde, op dat moment me natuurlijk nog helemaal niet bewust van wat dat nou precies inhoudt. Op de middelbare school is die overtuiging gebleven en na een aantal open dagen bezocht te hebben was het voor mij helemaal duidelijk. Op de academie zelf ging weer een hele nieuwe wereld voor me open en viel eigenlijk alles op z’n plaats. Eerst wilde ik de studierichting illustratie gaan volgen, of fotografie. Maar in het eerste jaar ontdekte ik grafisch ontwerp, hier komt alles bij elkaar, dus dat was voor mij de uitkomst. De passie voor boekontwerp is vervolgens ontstaan uit een grote affectie met papier, mooie teksten en letters, en het vastleggen van herinneringen.

Heb je een idool?
Ik ben fan van de boeken van Erik Kessels, er zit een hele mooie thematiek en schoonheid in de manier hoe hij gevonden beelden rangschikt en vastlegt.
Het werk van Sophie Calle is voor mij een bron van inspiratie, door de manier waarop ze persoonlijke verhalen ‘algemeen’ maakt, herkenbaar en poëtisch.
Een grafisch ontwerper die ik heel inspirerend vind is Stefan Sagmeister. Hij maakt hele bijzondere dingen, werkt vaak met eigen teksten en zijn werk straalt altijd uit dat er met veel zorg aan gewerkt is.
Boekontwerper Irma Boom is ook een voorbeeld, ze zoekt altijd de grenzen van het boek op op qua vorm en ontwerp.

Hoe werk je, techniek en proces.
Selectie van beeld en tekst is heel belangrijk voor boeken, dus daar zit altijd veel tijd in. Voor andere ontwerpen begint het met onderzoek. Daarna ga je zoeken naar een vorm om de boodschap duidelijk te maken, vorm volgt op inhoud: wat moet het communiceren, wat moet het uitstralen. Lettertypes, kleuren en vormen volgen dan vanzelf.

Hoe zie je de toekomst in een moeilijker cultureel klimaat.
Als grafisch ontwerper werk je natuurlijk veel toegepast, maar voor projecten uit eigen initiatief zal subsidie krijgen moeilijker worden. Dan moet er zelf gezocht worden naar financiering, uit de maatschappij misschien of via crowdfunding.

Creatief zijn en creatief blijven, ook in een moeilijker klimaat. Dat is de Kunst.

Ook wij hebben koffie, thee en zitplaatsen dus schroom niet om te komen.

 

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Kunst - 0 - Foon en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

