Volksvermaak nummer 1 spreekt ook tot de verbeelding van onze stadsdichter Henk Simons.

Een kermisode                                             

‘Morgen ga ik vast in alles, in alles wat beweegt,

 hoogte maken, inktvisje spelen en sterren kraken  

 in de Weerter uitsnede van de septemberlucht.

 Een lied van wijlen Johnny kwelen tot mijn darmen

 zijn opgeschoond. Een gaai, ja een Vlaamse gaai wil ik

 morgen wezen, onder het zweven langs de tinne

 van de toren gespot, gekiekt, bewonderd en genoten.

 

Ik heb genoeg van de bête beren uit de schietsalon

die constant hun hol verbouwen in ons Mechelse

meubilair,  genoeg van dat uitgetelde klokje, ooit

door een onnavolgbaar handgeluk in mijn bezit

gekomen, en Berlusconi, onze opblaashaai, kan

voortaan mooi wel naar mijn adem fluiten. Dit jaar

geen piratenschip, geen doolhof  van bolle spiegels

waar je als een vette praalgans staat te gakken met

het eremetaal van Leonid Brezjnev op je krop.

En ook al denkt ze in een paprikarode semikini

tegen een verlaagd tarief mij de toekomst uit te

spellen, Valentine mag van mijn part kitteltongig

kwijlen op haar kanelen kermissnoep.

 

Met de tred van Guido, de rusteloze stadsapostel,   

zal ik over de zeven  feestterreinen gaan, in mijn

oranje bomberjack een horde Maori’s trotseren,

linea recta naar de Spinning Coaster en uiteraard

wil ik in de Mission Space gieren met het jonge grut

en van hoge hoogte voor één keer mijn stad ervaren

als één golvende moederschoot.  

Ik ga mijn kale biceps meten op de Kop van Jut

en in de Copacabana aan het roes opwekkend 

Bassin bij herhaling daggeren met een gewaxte

bitch. Paling is goed voor later.’

 

Maar waar bleef die vulkanenmoel sinds de deken

het ’ Ite, missa est!’ met meel in de mond uitsprak

in het Weerts en op de Hoge Kei een Cardinaal 

verzaligd het ‘nihil obstat’ knikte?

Ons weekdier ving tussentijds een zeldzame vlinder

die in het netje duidelijk aan fantoompijnen leed.  

Op zijn weg naar de Daatjeshoeve fluit hij ver van 

druis en schater de negende voor een eerbare

salamander in de dichtgegroeide sloot en gaat

zo aanstonds in de feestzaal, een schoteltje

alikruiken binnen handbereik, sjoelen, sjoelen

met een aangelopen lief.

Weerter Kermis 2011

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in cultureel, Kunst, Schrijfsels en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

