Ondanks de Oranjegekte gaat het leven toch gewoon door en daarmee ook het bezoek van de dood.

Moeder M. Theresia O.SS.S. Van het Kindje Jezus. E.W.T. Schreurs heeft op Palmzondag de Heer mogen toezwaaien en werd in de Hemel onthaald.

Het kleine beeldje van Birgitta kijkt devoot op je neer als je voor de gesloten kloosterwand staat van ‘de zusters in de stad’. 

Menig Weertenaar heeft hier troost, onderkomen en eten gevonden. Omgekeerd heeft de burger ook vaak onze ‘zusters’ van broodnodig voedsel voorzien.

Ik ben in de unieke gelegenheid geweest om moeder Theresia vaker te treffen, dit omdat mijn vader de kloostertuin tot de dag vandaag bewerkt. Moeder Theresia is nu dan ook in de tuin te ruste gelegd bij haar zusters die haar voorgegaan zijn.

Ik denk, dat dit klooster menig Weertenaar tot de verbeelding heeft gesproken. Omdat het een slotklooster is en de zusters de gelofte van armoede hebben afgelegd, was het tot voor enige jaren geleden volstrekt ongebruikelijk dat men als buitenstaander dit klooster betreden mocht. De zusters zaten achter tralies en werden gehouden aan stilte, gebed en arbeid.

Maar met de ‘nieuwe’tijd is dit klooster langzaamaan incidenteel opengesteld voor publiek. Momenteel kan men zelfs tegen een aangename prijs zich hier in stilte terugtrekken. Het klooster is voor gasten ook van alle gemakken voorzien en de tuin is uniek te noemen. Zeker omdat deze midden in de stad een prachtige oase vormt.

Slechts een maal heb ik vertrekken mogen betreden die normaliter nooit door vreemden bezocht worden. Er hangt zeer indringend werk met de afbeelding van de stichteres Birgitta en alles is met een zeer devote uitstraling. Ook de statie boven de kapel heb ik mogen bezoeken. Deze is met een zeer eenvoudige uitstraling haast karig te noemen. Eigenlijk logisch maar vanuit mijn katholieke opvoeding ligt het verwachtingspatroon natuurlijk erg hoog. Vreemd hoe, dit, ondanks het feit dat ik mijn geloof toch al vroeg ging betwijfelen toch zo’n indruk op me maakt. Het gehele klooster overigens met bewoners, tuin en al. (Hoewel de nagebouwde Lourdesgrot toch ook een glimlach ontlokt.)

Moeder Theresia was een fragiel mens van aanzien maar met een sterk karakter en een groot gevoel voor humor en blijdschap. In zo’n strenge omgeving een Godsgeschenk, wat velen tot steun is geweest. Maar met een aanbidding voor God, welke mij zeer vreemd overkwam. Dat iemand zo’n verering kan voelen voor God, maar bijvoorbeeld ook voor de Paus is haast onwerkelijk te noemen. Haar bidprentje eindigt ook met de woorden ‘Dierbare vrienden bid voor mij, opdat ik bij de Bruidegom van mijn ziel voor eeuwig mag rusten”.

Maar hetgeen me jarenlang is blijven intrigeren is het buitenverblijf van ‘de zusters’ achter de IJzeren Man. Omdat mijn vaders familie daar in de buurt woonde kwamen we wel eens ’s avonds laat over de weg  langs hun landgoed in de bossen. Meestal hong ik slaperig achter op de fiets tegen de rug van mijn vader. Tegen de tijd dat we langs de geheimzinnige poort van hun verblijf kwamen, was ik desondanks meestal klaarwakker. Want de flakkerende lichtjes diep in het bos wilde ik absoluut niet missen, steeds in de hoop meer te zien dan alleen struikgewas. De verbeelding welke ik bij dit stuk grond had heeft me nooit losgelaten, zodoende heb ik dan later ook eens de hoge hekken getrotseerd met een camera in aanslag. Met kloppend hart heb ik rondgelopen en gefotografeerd, om na het aflopen van het pad tot de poort tot de constatering te komen dat deze kapot in de hengsels steunde. Heel eenvoudig had ik dus gewoon binnen kunnen lopen. 

Met het risico dat de overblijfselen op de foto gewoon door daklozen of junkies zijn achtergelaten en dat deze in de verre verte niets meer met de overblijfselen van het buitenverblijf te maken hebben wil ik U deze selectie toch niet onthouden.

Over Anki Raemaekers at AR Tekst en Beeld.

Culturele opinie en de Kunsten. - AR Tekst en Beeld - teksten - fotografie - multi media. - Stichting Cultureel Café Weert. - Docu-story.nl - documentaire een goed instrument om een online strategie te bepalen. - Social Media Club SMC0495 - WeertFM - radioprogrammamaker Cum Laude ABKM autonome kunsten te Maastricht - experimentele video en fotografie. Persoonlijke interesse in de psychologie van onderlinge relaties.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

