Heden en Verleden bij Galerie Schoots en Van Duyse te Antwerpen.

Galerie Schoots en Van Duyse                        International Contemporary art

Napoleonkaai 15

2000 Antwerpen

Expo : groepstentoonstelling      17 juni tem 1 september 2012

Titel: Heden en verleden

Voorbezichtiging: zaterdag 16 juni 2012 van 14 tot 20.00u

Onder de titel “heden en verleden” presenteren we 6 kunstenaars uit verschillende generaties en kunstvormen. Hun werken komen  tegenover elkaar te staan en wisselen voortdurend zodat onderling nieuwe verbanden en contrasten gegenereerd worden en rechtstreeks relateren aan het heden. Het versterkt de visie dat kunst een verleden, een geheugen heeft. Hoe evolueren kunstenaars met het verwerken en construeren van hun eigentijds beeld?

Jan Henderikse (NL 1937); meester-briecoleur, assembleur, medeoprichter en aanhanger van de ‘Nul- beweging’, ontstaan in Nederland in 1960. Deze maakte op haar beurt deel uit van de grote Europese beweging ‘Zero’ met geestesverwanten zoals Uecker, Mack, Piene, Fontana, Manzoni en Yves Klein en verwante kunstenaars in Duitsland, Italië, Frankrijk en België. De rode draad in hun werk was het creëren zonder persoonlijk handschrift, de verwerping van het academische en het traditionele doek- verf schilderij.

Henderikse bleef in zijn werk gedurende de jaren zeer consequent en maakt nog steeds Ready-made briecollages. Hij woont en werkt grotendeels in Amerika te Curaçao. Ongetwijfeld zijn hiervan sporen terug te vinden in zijn werk. Dagdagelijkse dingen zoals kurken, doppen, muntjes, nummerplaten en toys assembleert hij op paneel of doek. De directheid van het materiaal speelt nog steeds een belangrijke rol.  Door structurele ordening en serialiteit worden deze tot kunst verheven waarbij de schoonheid van het afvalmateriaal een heel andere dimensie krijgt. In de hedendaagse context raakt het onbewust thema’s als ecologie, recyclage en materialisme in onze consumptiemaatschappij. In de tentoonstelling zijn indrukwekkende werken opgenomen van 1959 tot heden. Zijn oeuvre  blijft heel herkenbaar en actueel.

Tot die Nederlandse Nulbeweging behoorde ook Jan Schoonhoven ( Nl 1914- 1994). Van hem brengen we abstracte tekeningen. De voorstellingen kwamen er volgens geometrische principes. Vanaf 1978 ontstonden een grote reeks met lijnen, punten en arceringen, haast kalligrafische pen- en penseeltekeningen in zwarte inkt, heel speels en expressionistisch tegenover zijn monochrome gestructureerde reliëfs.

Haaks daar tegenover plaatsen we het kleurrijke werk van de kunstenaar Lucebert (1924-1994), gekend om zijn gedichten en zijn beeldend werk.  Hij behoorde tot de Cobra beweging die vlak na de oorlog ontstond als een soort kleurrijk naïef manifest. Met zijn kleur- en fantasierijke werken schopte deze rebelse kunstenaar vaak tegen de maatschappij. Hedendaagse kunstenaars zien idealen van Cobra nog steeds als grote voorbeeld en putten hieruit direct of indirect hun inspiratie. In de tentoonstelling zijn prachtige schilderijen opgenomen en enkele keramische schalen, rechtsreeks uit het atelier van de kunstenaar.

Ander kleurrijk werk versterkt het geheel maar dan vanuit een heel abstracte vormgeving. Guy Vandenbranden ( Be 1926), woont en werkt al sinds jonge kunstenaar in Antwerpen. Hij is een van de medeoprichters van Art Abstrait (1952), Formes (1956) en Art Construit (1960). Enkele mede aanhangers in de beeldende kunsten waren Mark Verstockt en Dan Van Severen.

Hij ontwikkelde een strakke lijnvoering en fel kleurgebruik, een constructivistische abstractie met grote verwantschap mat het werk van P. Mondriaan en V. Vasarely. Experimenteert met assemblages, reliëfs en objecten. Nog elke dag ontstaat nieuw werk met dezelfde strakke composities  en geometrische vormen, fris en geheel aansluitend in de tijdsgeest van nu. Uit zijn atelier maakte we een keuze van enkel gelakte houtsculpturen uit 1980-90, die nog nooit gepresenteerd zijn, enkele collages en werken op doek.

Daniel Spoerri (Ro 1930), woont en werkt sinds 2007 in Wenen. Is vooral bekend geworden door zijn eat-art en zijn performances.

In 1959 vertrekt hij naar Parijs en maakt hij kennis  met onder anderen de beeldend kunstenaars Arman en Yves Klein. Spoerri wordt aangetrokken door deze kunstenaars die dagelijkse en artistiek wezensvreemde materialen en procedés in hun kunst opnemen en in deze periode ontstaan zijn eerste object-kunstwerken, de zogenaamde Tableaux Pièges. Vrij vertaald ‘betrapte schilderijen’; werken die bestaan uit tafels waaraan hij met zijn vrienden had zitten eten en die hij op een toevallig moment gefixeerd heeft. Spoerri gaat hiermee nog een stap verder dan het object trouvé, hij grijpt op geen enkele wijze in wanneer hij alle op dat moment aanwezige objecten op de gedekte tafel vastlijmt. De toevallige  aanblik van de tafel kan vervolgens als een vanitas-stilleven aan de muur worden gehangen. De getoonde tafels uit deze expositie hebben wij exclusief mogen selecteren uit de meest recente Tableaux Pièges van 2011, deze worden in context gezet met enkele kleine bronzen assemblage sculpturen en een monumentaal brons assemblage sculptuur, wij zijn dan ook blij dat Daniel Spoerri prominent vertegenwoordigd is in de tentoonstelling.

Robbert Fortgens ( NL 1960),uit Amsterdam afkomstig, woont en werkt  in Antwerpen. Heeft als kunstenaar al een hele weg afgelegd als schilder in de materie en hevig kleurgebruik, van figuratief tot zuiver abstract en minimalistisch werk. Uiteindelijk verwerkt hij een andere passie, de fotografie en zijn schildersmedium tot één geheel. Er komt rust en licht in zijn werk. Fortgens heeft de balans gevonden tussen oud en nieuw. Een rijke bagage van experimenteren en nieuwe technieken verwerkt hij nu tot nieuwe boeiende werken met een heel hedendaags en persoonlijk karakter.

Verweerde gebouwen met een poëtische geladenheid, graffiti- art , architecturale vormgeving doorweven met figuratieve personages die in dit decor stappen. Een  transparantie van eclectische beelden en licht die Robbert fotografisch verwerkt op zijn beeldscherm, uitprint en bewerkt op het doek, hieraan complementeert hij een  magisch wit reliëf dat aansluit bij de sfeer van de foto. Sporen van vroeger en werk van nu.

 

 

 

 

Over Anki Raemaekers

Autonome Kunsten ABKM 2010 cum laude experimentele video en fotografie. Kunst en media. Een kritische blik @araemaekers Cultureel Café Weert. Stichting Kunstcentrum Weert, Stichting Groen Weert, DUS Weert, politieke beweging, Oogcafe Weert.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie